FAQ

Frequently
asked questions

Family medicine and minor emergencies

Yes, a Nurse Practitioner (NP) is authorized to prescribe medications, diagnostic tests, and medical treatments.
Yes, NPs are trained to assess patients and provide medical diagnoses.
Yes, NPs can conduct comprehensive health checkups, including clinical evaluation and results management.
Yes, NPs have the authority to renew medication prescriptions.
Yes, NPs can oversee a patient’s complete medical follow-up, including treatment management and care coordination.

A minor emergency refers to a recent health condition that is not life-threatening but requires prompt evaluation. Common examples include:

 

  • Ear pain
  • Flu-like symptoms
  • Upper respiratory tract infections
  • Gastrointestinal issues
  • Fever (hyperthermia)
  • Nausea and vomiting
  • Urinary infections and other urinary problems

 

These conditions can be effectively managed by a Nurse Practitioner during a quick consultation.

Dermatology

We do not provide patch testing for allergies, but we can refer you to a specialist if needed.
No, laser treatments are not part of our services.
Our dermatologist does not treat children, but our Nurse Practitioners (NPs) in family medicine can see your little ones for an appropriate consultation.
Good news: no medical referral is required to consult with our dermatologist.

Psychological health

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Blood sampling

Vous devez absolument avoir une prescription pour pouvoir effectuer des prélèvements.

Chacun des laboratoires a ses avantages, vous pouvez donc choisir le laboratoire qui convient le mieux à vos besoins.

 

Laboratoire du CISSSO : Les résultats sont disponibles en 5 à 7 jours (Certaines exceptions s’appliquent). Les résultats sont envoyés par le laboratoire au médecin prescripteur inscrit sur la requête. SSMT Clinique médicale ne reçoit pas de copie des résultats et le patient n’a pas accès à ses résultats. Le coût pour l’analyse à ce laboratoire est moins élevé.

 

Laboratoire privé Dynacare : Les résultats sont disponibles en 24 à 48h (Certaines exceptions s’appliquent). Les résultats sont envoyés par le laboratoire au médecin prescripteur inscrit sur la requête. SSMT Clinique médicale reçoit une copie des résultats afin qu’il soit ajouté à votre dossier et le patient a accès à ses résultats en ligne (Pour les patients ayant un abonnement à Dynacare plus). Le coût pour l’analyse à ce laboratoire est plus élevé.

Certains prélèvements nécessitent d’être à jeun pour une période prédéterminée variant généralement entre 8h et 12h. Cette information est normalement inscrite sur votre requête médicale. Si vous n’êtes pas certains, n’hésitez pas à communiquer avec notre équipe au 819-595-0790 et il nous fera plaisir de vous éclairer.

Non, puisque le laboratoire Dynacare est privé, aucune carte d’assurance maladie n’est requise.

ITSS screening and sexual health

Le vaccin Gardasil-9 est bénéfique pour toutes les personnes sexuellement actives, celles qui l’ont été ou qui souhaitent le devenir. Il n’y a pas d’âge limite pour recevoir ce vaccin. Contactez-nous pour en savoir plus et déterminer ce qui convient le mieux à votre situation personnelle.

Women's health

No, you don’t need a medical requisition to have a women’s health consultation with our nurses (urinary tract infection, vaginal infection, Pap test, contraception).

Our nurses can assess you, order diagnostic tests and prescribe treatments as needed.

The Pap smear is an examination specifically designed to detect abnormal cervical cells, often caused by HPV, in order to prevent cervical cancer. In contrast, STD/STI (Sexually Transmitted Disease/ Sexually Transmitted Infection) screening aims to detect a variety of infections, such as chlamydia, gonorrhea, HIV, and herpes, which can affect various parts of the body. Each test plays a crucial role in sexual health, but they target different concerns.

It is recommended to reschedule your appointment if you are on your period, as the presence of blood can affect the results. Feel free to contact us to choose a new date that works for you.

Vaccination center

Non, vous n’avez pas besoin d’une prescription.
L’historique des vaccins reçus apparait dans votre Dossier Santé Québec (DSQ), il sera donc possible pour nos infirmières d’y avoir accès lors de votre consultation.
Si vous présentez de la fièvre, il est préférable de reporter l’administration de votre vaccin. En général, une infection bénigne sans fièvre, comme un rhume, ne constitue pas une contre-indication à la vaccination. Dans des cas de maladies plus graves ou si vous prenez des médicaments sous prescription, notre personnel saura vous conseiller. Veuillez communiquer avec nous au 819-595-0790.
À la clinique SSMT, nous vous invitons à retourner à la salle d’attente pour une période de quinze minutes après la réception de tout vaccin, par précaution. Profitez-en pour vous détendre et savourer un café.

Travel health clinic

Travel consultation is a comprehensive service. Our nurses are aware of epidemics and disease outbreaks around the world, as well as the different risks associated with different destinations. Constantly updating our nurse’s knowledge enables them to determine the real risk of each travel destination based on the activities you plan to do there. During your travel consultation, they’ll advise you on the precautions you need to take specifically for your destination, suggest any vaccinations you may need, and prescribe preventive medication if necessary.

Not necessarily! It depends on your destination, the required vaccines, and how soon you’re departing. Some vaccines, like those for hepatitis A or yellow fever, require a few weeks to become fully effective. Others, such as the typhoid vaccine, can provide protection more quickly and may be administered even at the last minute.

 

In any case, it’s crucial to visit a travel clinic as soon as possible. Even if some vaccines take time, other preventive measures can be implemented, such as antimalarial medications, food and water safety tips, or recommendations to avoid mosquito bites.

 

Don’t let timing discourage you! A consultation will help you understand the risks and make the best decisions to safeguard your health, even with an upcoming departure.

General nursing

Yes, most of the services we offer, such as diagnostic tests (ABPM, ECG, blood tests), require a referral from a healthcare professional. If you believe you need these tests, schedule an appointment with our Nurse Practitioners (NPs) specializing in family medicine. They can assess your situation, provide the referral if necessary, and you can complete the tests directly at the clinic. Feel free to contact us at 819.595.0790 if you have any questions about your health.

Foot care

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